Ars Cameralis Silesiae Superioris

Spotkanie: Śmierć — utopijna wizja końca czy nieskończoności?

18 listopada 2020, G. 18:30 | arscameralisfestiwal.pl

Spotkanie z cyklu Zderzenia Literackie w ramach ⅩⅩⅨ edycji Festiwalu Ars Cameralis, podczas którego Marek BieńczykMira Marcinów pod wodzą Dariusza Pawelca będą poruszać kwestie ostateczne. Już 18 listopada o godzinie 18:30. Spotkanie będzie dostępne bezpłatnie, wyłącznie online TUTAJTUTAJ.

Ludzi zawsze nurtowała kruchość istnienia. Pytania o śmierć były zadawane od samego początku. Czy coś po niej zostaje? Czy jednak śmierć jest kresem, ostatecznością, definitywnym końcem? Różne koncepcje — filozoficzne czy religijne — poszukiwały odrębnych odpowiedzi. Czyż wizja wiecznego życia duszy po śmierci nie jest utopijną ucieczką od doczesnego bólu? Zarówno Marek BieńczykKontenerze, jak i Mira Marcinów w książce Bezmatek podjęli ten trudny temat i spróbowali przełożyć go na język literatury. Mocnej, ale i refleksyjnej. Brutalnej, lecz przede wszystkim pięknej.

MAREK BIEŃCZYK → Eseista, prozaik, tłumacz, historyk literatury oraz enolog. Autor powieści Terminal (1994) oraz Tworki (1999), które zostały przetłumaczone na niemiecki, angielski, hiszpański i francuski. Opublikował szereg esejów: Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci (1990), Melancholia. O tych, co nigdy nie odnajdą straty (1998), Oczy Dürera. O melancholii romantycznej (2002), Przezroczystość (2007), Książka twarzy (2011, Nagroda Literacka Nike 2012), Jabłko Olgi, stopy Dawida (2015), Katastrofy i wypadki w czasach romantyków (2017) czy Kontener (2018). Bieńczyk jest również autorem dwóch opowieści dla dzieci — Nussi i coś więcej (2012) oraz Książę w cukierni (2013) zilustrowanych przez Joannę Concejo. Tłumaczył książki m.in. Milana Kundery, Rolanda Barthes’a, Emila Ciorana, Marcela Prousta. Wspólnie z Wojciechem Bońkowskim stworzył pierwszy polski przewodnik enologiczny Wina Europy, ponadto opublikował Kroniki wina (2001) oraz Nowe kroniki wina (2010), które zawierają felietony i teksty o winie. 

MIRA MARCINÓW  Filozofka i pisarka. Autorka czterech książek, m.in. Historii polskiego szaleństwa, za którą była nominowana do Poznańskiej Nagrody Literackiej (2019) oraz prozy Bezmatek (2020). Doktorat z zakresu psychologii uzyskała na Uniwersytecie Jagiellońskim (2014). Adiunktka w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Współzałożycielka i dyrektorka Ośrodka Myśli Psychoanalitycznej oraz prezeska Fundacji IFiS PAN. Laureatka Nagrody Premiera za rozprawę doktorską i stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców, a także finalistka Nagród Naukowych „Polityki” (2019). Twórczyni „Radia Głosy” i performance’ów o zabarwieniu psychiatrycznym. Pisze ekfrazy sztuki współczesnej oraz eseje o melancholii i teorii szaleństwa.

DARIUSZ PAWELEC → Historyk literatury polskiej, krytyk literacki, redaktor, wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, gdzie kieruje Zakładem Poetyki Historycznej i Sztuki Interpretacji w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej. Dyrektor Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej w Katowicach .Debiutował krytycznie w 1986 roku w „Kontrze”, ulotnym piśmie katowickiego NZS. Jego szkic o Zniewolonym umyśle, opublikowany na łamach magazynu „Res Publika”, został wybrany przez Czesława Miłosza na przedmowę do pierwszej krajowej edycji tego utworu. Pod koniec lat osiemdziesiątych był redaktorem niezależnych pism „Gąbka” i „Na Drodze”. W 1992 roku obronił doktorat o poezji Stanisława Barańczaka. Opublikował szereg książek poświęconych polskiej poezji, twórczości Stanisława Barańczaka czy Witolda Wirpszy. W 2019 roku zredagował Tropy Na Dziko – postantologię

Więcej aktualności

  • Tropy NaDziko

    Projekty, które są niezwykłym podsumowaniem szalonego, dzikiego i istotnego pod względem socjologicznym oraz literackim zjawiska, którym jest Trupa poetycka NaDziko.

    zobacz

  • Rzeźba w przestrzeni publicznej

    Do końca marca tego roku można składać wnioski o dofinansowanie w ramach programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2021”, realizowanego pod patronatem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

    zobacz

  • Dziękujemy!

    9 — 28 listopada 2020

    Światła zgasły, a emocje powoli opadają. ⅩⅩⅨ Festiwal Ars Cameralis nieśpiesznie staje się wspomnieniem. Ta edycja była wyjątkowa, ponieważ na naszej drodze stanęli szczególni ludzie. Wspólnie zawalczyliśmy, by mimo wielu przeciwności Festiwal odbył się również w tym roku i zagościł w Waszych domach.

    zobacz

zamknij